Tuesday 20 January 2015

Dagens präktighet

Mitt favorit ord jusst nu är Präktig.
Det finns så många situationer när ordet präktig bara passar in, nästan framkallar en inre bild av ett visst ansikts uttryck! Loving it.
 
googles uppfattning om präktighets ansikte

Dagens präktighet är..inte så mycket ett ämne men diskussionerna efteråt. 
Den här morgonen vaknade jag upp till en artickel om tidningen the Sun och deras "sida 3 porr". Kännde att jag leveled up i min feminism när jag bestämde mej för att helt enkelt skippa diskussionen om det (self-5), dels för att en kan förklara i all evighet men det enda det gör är att ta energi från viktigare saker och dels för att det är något motbjudande lustigt över diskussioner om vad som får/inte får göras med kvinnokroppar där alla diskuterande är män.

Diskussionerna handlar alltså om ifall det är bra eller dåligt att tidningen the Sun avslutar sin 40 åriga tradition av topless modeller på sin tredje sida. Och eftersom ni läser dethär på svenska så antar jag att ni redan vet min reaktion när jag först hörde om det: Välkommen till 1800-talet, sexismen! haha.

Men tilbaks till dagens präktighet! 

 Mendan alla nu vrider sönder sej i försök att ha kvar nakenbilder i dagstidningen så kommer det upp en hel det som helt oskojjat fick mej att skratta nästan lika mycket som 'hey girl' bilderna på Ryan Gosling! Här är min top 3:
 
-Vad ska nu den stackars mannen se fram emot att smårunka till över kaffet? buuhuu!
-Typiskt! här tvingar prydheten ut alla stackars modeller ur sitt jobb!
-Att vara mot sida 3 är oförenligt med att vara för legalisering av prostitution.

Dethär är alltså bara de få diskussioner jag råkat se på facebook.

Först, skaffa dej en hobby! ha hört klättring och våld mot djur är upp for grabs. Sen tror jag nog de stackars modellerna får jobb på nån tidning din pappa läser eller inom porr. Branchen är literally oändlig! Den sista förvånade mej faktiskt..i min åsikt är det en fråga om idividuellt vs. strukturellt tänkande där, tyvärr, inividualismen och enskillda exempel nästan allti får förtur framför ett bevisat strukturellt problem.

Dagens präktighet! skrattar åt den första ännu faktiskt :D
Tycker det är dags för 40 år av dethär nu:


Keep on being Präktig!

No comments:

Post a Comment